top of page

Tredje reisefortelling i bilder og tekst - Fra Granada-turen 12. til 14. mars 2024.

Dag-3-bildene finner du etter dag1- og dag-2-bildene i bildearkivet.

Dag 3, hjemreise fra Granada.

Snipp, snapp, snute, så var det tur-eventyret ute. Ja, for det var et lite eventyr hele turen. Vi så både «Hans og Grete» huset, hekser og hekseri. Blitt bedre kjent med nye og gamle medlemmer. Opplevd Flamenco, historie fra Granada, og mye mer.

Etter frokost denne torsdagen, dro vi i hver vår retning. Noen dro til Alhambra parken/festningen, noen dro på byvandring med guiden og noen ble igjen på hotellet for å slappe av.

Jeg tok med meg mann og kamera og gikk en liten tur i nærområdet ved hotellet.  Det ble litt fugler og blomster på brikken før vi skulle dra hjemover.

Bussen startet presis klokken 15.00 fra hotellet, alle klarte å møte opp i rett tid.

Etter et par timers kjøring, var det stopp og hviletid for sjåføren,  Guiden overrasket nok en gang, og disket opp med vin, vann og nogot attåt, til gleder for deltakerne.

Hjemme på Gran Alacant klokken 20.00.

Tusen takk for en flott tur, alle sammen. Turen hadde ikke vært den samme uten alle dere!

Vi ses på klubben.

Inga

PS. Du finner dag-2 bildene etter dag-1.

Dag 2. Granadaturen

Tidlig opp, frokost fra klokken 07.00.

Bussen sto klar klokken 09.00, og tok oss med på tidenes mest spennende fjelltur.  Målene i dag var to små landsbyer, høyt til fjells, ved enden av Sierra Nevada,   SOPORTUJAR lå på 952 moh.

Byen er kjent for hekser og hekseri. Overalt var det en heks, eller noe som kunne forbindes med hekseri.

Her fant vi også huset til «Hans og Grete», et digert fuglehus på fuglebein, slanger ut av veggen, og mye annet morsomt.

Derfra dro vi videre til CAÑAR hvor vi inntok en lunsj som var spesiell for dette området. Den besto av mandelsuppe, knuste poteter,  to sorter pølse + speilegg og serranoskinke så en liten dessert til slutt. Vi ble mette.

Turen tilbake ble av det stille slaget….mange tok seg nok en lur.

Middagen ble servert klokken 19.00 i dag.  Det var viktig å være tidlig ute, for på kvelden skulle vi på Flamenco show!  Vi ble hentet av to minibusser som fraktet oss både fram og tilbake.

Etter et forrykende flott show, ble vi kjørt til et utsiktspunkt hvor vi så Alhambra festningen i flombelysning, et vakkert syn,

Tilbake på hotellet ved 23.00 tiden, slitne og mette på opplevelser og inntrykk fra en kjempe fin dag.

Dag 1. Granada turen.

Bussen, fra Valdes busser, var presis på samtlige stoppestedeer, så vi kom godt avgårde mot destinasjon Granada.

(Granada er en by og kommune i det sørøstlige Spania. Byen er hovedstad i provinsen Granada. Kommunen har 231.775 innbyggere. Den er særlig kjent for slottet Alhambra fra da maurerne styrte denne delen av Spania.  Festningen står på UNESCOs verdensarvliste og er en av landets største turistatraksjoner (Wikipedia))

Underveis måtte vi stoppe en stund, 45 minutter, fordi sjåføren måtte ha hviletid.

Da og der møtte vi vår guid.  Han hadde med seg kaker, vann og vin! Tenke seg til, bli servert vin før klokken 11.00 på formiddagen!  Dette var en gledelig overraskelse for oss nordmenn og kvinner.

Vi kom fram til hotellet i god tid, plasserte bagasjen i eget rom og dro til en restaurant for å spise lunsj.

Der var vi ganske alene en god stund, helt til lokalet plutselig ble fyllt med taletrengte spanjoler. Det ble så mye støy der at vi rømte ut i frisk luft (vi hadde fått spist altså)

En liten bysleng ble det tid til før vi gikk tilbake til hotellet.

Mange av oss ble litt skuffet over tildelt værelse… Noen var heldig og fikk værelse med balkong, vi andre fikk utsikt rett i en mur med trafikk mellom.

Vel, kvelden gikk fort, middag og hyggelig samvær.